Friday, January 02, 2015

Årsammanfattning

Året 2014


Året har i vanlig ordning varit arbetsintensivt. Detta var året jag skrev mkt på datorn och som ett brev på posten kom besvär med axlarna som fortsätter att hålla i sig. Och detta skrivande vid datorn resulterade i boken Mediepedagogik på barnens villkor :) En bok som jag varit redaktör för, skrivit förordet till, samt två kapitel och headhuntat mina medskribenter och gett dem feedback löpande med Annika på Lärarnas förlag. Många kapitel har skickats fram och tillbaka, fotografier, tillstånd, fotat av citat osv. Är så nöjd med omslaget och innehållet, vilket ni hittar här. Vet att boken kommer att användas vid lärarutbildningarna i Malmö och mest troligt på Linneuniversitetet också.


Har föreläst en hel del runt om i landet, och det fortsätter nog till viss del även under detta året pga boken.


Våren gick i en rasande fart och det känns som om det mest handlade om jobb och åter jobb. Maj kom och C rasade samman totalt då hennes pojkvän gjorde slut - jobbiga månader väntade och ett förlorat jobb och självkänsla för henne. Det har varit en jobbig process att se henne så nedstämd och det har förstås har påverkat mig. Man vill ju så gärna att ens barn ska må bra, hade jag kunnat ta hennes smärta hade jag gärna gjort det. Glädjande nog kan vi nu se en ljusning på måendet och hoppas så mkt att hon får ett bättre 2015!


Sanna tog studenten! Och åkte till Rhodos innan dess med ngr av sina tjejkompisar. Hon hade verkligen så himla kul och många aktiviteter hela tiden. Hon gick ut med bra betyg och med en känsla av att inte vilja jobba som frisör, så hon gjorde ett felval - men bet ihop och gick som sagt var ut med fina betyg. Hon fick jobb på ICA, där hon fortfarande är  kvar medan hon funderar på vad hon vill göra i livet, resa, plugga utomlands osv.




Sommaren kom och var helt fantastiskt - vilket väder och vilken värme, ja om vi nu inte bortser från midsommaraftonen då det var +3, faktiskt var det varmare nu på nyårsafton! Mange satt i dunjacka på midsommarafton! Som vanligt umgicks vi med goda vänner på stugan under midsommarhelgen. Men sedan vände vädret med råge, +30 flera veckor i rad. Många turer i våran lilla uppblåsbara båt. Kul reunion också med gamla tonårskompisar, Carina, Anna och Ulrika. Som vi pratade på Nodo, och då hann vi bara med gamla minnen. En kul fest på Vedanta med andra gamla vänner hanns också med. Otroligt kul, t om ute på krogen!


Jag och Mange och Diesel tog oss en fjällvandringstur till Vaisoloukta. Otroligt vacker och varmt, faktiskt myggfritt. Vi bodde i en mysig STF-stuga utan el och rinnande vatten. Vattnet till utomhusduschen kom från en JOKK, iskallt men uppfriskande! 27 grader i skuggan, gjorde att det blev kortare turer. Sen kom augusti, med surströmmingsskiva och åter tillbaka på jobbet.


Jag fick en förfrågan om att jobba 30% på Träningsskolan där jag har handlett i LekMiTprojektet hela året. Ett projektledarskap som innebär att utveckla deras lärmiljö, som jag tackat ja till och inleder nu i januari. Känns spännande och som en utmaning - hoppas jag kan bidra med något!




Tog förresten upp en annan gammal sammanslutning av bekanta, vi kallar oss söndagsgruppen - träffas en  gång i månaden på Vedanta och provar olika meditationer, boktipsar varandra osv. Kul!


Bokmässan i Göteborg hann jag också med och möte med Pål på Empatico. Kul och intressant båda två. Sen var jag till Stockholm på en reumatismutredning som inte visade ngt. Passade på att besöka Tomas Jönsson då som är en erkänt duktigt astrolog. Mkt intressant och han talade om att jag ska skriva böcker och om mkt förändringar som är på g, att min sanna potential är på väg fram osv. Det låter ju spännande!




Och i oktober åkte jag till Nice tillsammans med 5 andra kvinnor varav jag bara kände en - Maria Äxter. Otroligt intressant resa med färgstarka och kompetenta kvinnor. Vi följde i Maria Magdalenas fotspår. Vi sammanstrålade även med en grupp från Brasilien, vilket var mkt intressant. Skulle kunna skriva hur mkt som helst omkring detta - får återkomma i  ärendet!




Julen spenderades hemma med Manges föräldrar i vanlig ordning. Lugnt och stilla. Juldagen spelades det spel och dracks drinkar med T & B och på juldagen kom Carina och Robin hit. Kul att ses!


Nyårsafton spenderades hos Lars och Carola. Gott och trevligt! Nu har vi trätt in i 2015, får vi se vad som väntar runt hörnet. Vet att jag ska på AC/DC i juli :) Att jag ska föreläsa en del, jobba 50% på CMiT och 30% på Träningsskolan och så då 20% i mitt företag.

No comments:

Post a Comment