Tuesday, November 29, 2005

Vardagsverklighet

Full rulle och raka rör även på hemmaplan. Åker hem från jobbet har tur och blir bjuden på mat hos svärmor och svärfar - tack då slapp jag det... !! Annars är det jag i detta hushållet som lagar maten nio gånger av tio. Förresten lagar mat... är den trasig eller ;-)! Egentligen heter det ju tillaga mat.

Efter middagen så ska den äldre till hästen och rida den, den yngre skjutas till en kompis och min sambo är på hockey. En stund för mig själv hemma - det är inte ofta! Vad gör jag då? Letar reda på julgardinerna från det gamla huset (som jag inte tycker riktigt passar i vårt funkishus...) och hastsyr upp dessa och stryker dem och hänger upp dem. Nåväl de får duga en jul till men nästa dag jul då SKA jag ha nya gardiner i köket!!!

Hinner också plocka ur diskmaskinen, kopiera några CD-skivor och maila - de två sista är jobbärenden. Sedan var det dags att hämta döttrarna igen. Den yngre har duscharkväll och är inne i ngn sorts 10-års kris så hon vägrar dusha i relaxen om jag inte är där och jag har ingen lust att göra det - utan ska hjälpa den andra dottern med läxan. "Du kan väl duscha i den andra duschen som är närmare köket." Nej, där finns det inget shampoo" "Ja, men gå och hämta det i relaxen då.." "Jag orkar inte..." och så där fortsätter det till säkringen går.... och rösten höjs ett par nivåer. Ser just på Supernanny och att höja rösten och skrika är inte bra och leder ingenstans möjligen att man själv lär barnen skrika i stället för dialogisera. Och visst är det så, och det vet jag ju mkt väl pedagogutbildad som jag är. Men då man är trött själv så kopplar inte pedagogiken på så är det bara...." I allafall duschade hon och jag bäddade ner henne och vi kramades och sa till varandra "jag älskar dig"

Så nu är jag rätt trött - ska checka jobbmailen, snegla på Ernst och sedan är det godnatt!!!

No comments:

Post a Comment