Friday, October 17, 2008

Ska livet bara handla om plikt?

Jaha ja... så var det då fredag igen :)! Himla skönt måste jag få säga.

Jag har ju tidigare tror jag då skrivit om en bok som jag nyss har läst: Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert som jag verkligen varmt rekommenderar! Vi diskuterade boken igår i litteraturcirkeln. Det finns så många tänkvärda passager i boken, t ex

Man är ju vad man tänker. Känslorna är slavar under tankarna och själv är man slav under känslorna.

Men varför måste allting ha en praktisk tillämpning? I åratal har jag varit en sån trogen soldat - jobbat, producerat, aldrig missat en inlämningsdag, tagit väl hand om familjen och tandköttet och kreditvärdigheten, gått och röstat osv. Skulle livet bara handla om plikt?

Ja, ska livet nästa bara handla om plikt? Att vi ska vara ja-sägare åt i stort sett vad som helst? NEJ! Gör något kul, gör något oväntat, var inte så ordentlig.... säger jag då åt mig själv och den som vill ta åt sig....

No comments:

Post a Comment