Wednesday, September 16, 2009

Färglädje...

Hösten är verkligen vacker med alla sina färger. En del av dessa färger går inte att återskapa fullt ut. Fram för lite mer färger hos oss människor också! Våga klä sig i lite mer färg... ska jag säga... men jag har faktiskt blivit rätt rosa och det har definitivt inte varit min favoritfärg, men jag har upptäckt att jag passar i rosa, men enligt ayurveda ska jag gå mer åt det lila hållet... :)! Och så älskar jag grönt - olivgrönt framförallt, men även limegrönt och lite åt det turkosa hållet. Kanske har det med åldern att göra också, att mer våga visa vem man är, våga stå för den man är - med andra ord: en bra färgstark kvinna i sina bästa år ;)!

Så här ser man på färger inom ayurvedan (och ja, det underlättar om du vet vad du har för dominerande dosha... men jag orkar inte gå in på det nu eller förresten här hittar du en sajt där man kan göra ett test)


Hälsosamma färger för respektive dosha

Vata - Personer med mycket vata i sig ska använda mörka och kalla färger som blå, brun och svart så lite som möjligt. Å andra sidan kan även väldigt varma och intensiva färger överstimulera vata eftersom dessa kan tendera att gå åt det överaktiva hållet. En vataperson ska helst omge sig med varma pastellfärger, soliga gula färger, grönt tillsammans med lite varm röd och orange.

Pitta - Kalla, mjuka färger är bäst för hälsan hos personer som domineras av pitta, för dessa balanserar kropp och sinne. Blå, lila, violett tillsammans med silver (även silversmycken) och blågrönt rekommenderas för pittapersoner. Se upp med rött och orange, som kan ge inflammera pittadoshan. Minimera gult och guld. Undvik svart.

Kapha - Ljusa, livliga och klatschiga färger balanserar kapha. Rött, gult, orange och guld är utmärkta färger. Även om du känner att du passar bra i grönt, mörkt blått eller vitt är det inte de bästa färgerna för dig ur hälsosynpunkt.

No comments:

Post a Comment