Wednesday, February 18, 2009

En dag på jobbet...

8.30 Morgonen börjar bra med ett arbetsplatsmöte där vi går igenom punkterna på den gemensamt upprättade listan för aktuella ärenden på våra APM.

10.00 Går igenom veckans arbetsschema och svarar på diverse arbetsrelaterade mail. Pratar även med en kille på IT-avdelningen om min inloggning som har krånglat. Vi löser det tillsammans. (Nästan… ngt problem kvarstår fortfarande… fortsättning följer med det…)

10.30 - 11.45 Börjar gå igenom upplägget för eftermiddagen & gör några justeringar - dvs. Redigering i Moviemaker för deltagarna i projeketet Mediepedagogik i förskolan steg 2. Kommer på att jag snabbt måste göra två manualer som vi inte har: Hur man avaktiverar .ax filer i Moviemaker så att det inte ska hänga sig så mkt, samt hur de måste flytta över musiken som de ska ha från medieservern till den lokala mappen på C: disken, (Eftersom Moviemaker inte kan spara på nätverket utan måste spara på C:) så att allt material är samlat i samma mapp.

Går upp i vår datasal och ska logga in för att tanka över lite film från videokameran. När jag loggar in ser jag ngn uppdatering på PowerProducer som rullar på och tar tid för utan tid. Tänker då… hmmm undra just om jag ska logga in med kursinloggningen på alla de andra datorerna, ifall detta med powerproducer även pågår där, så sparar vi lite tid??? Vilket jag då gör.

Jaha, startar då videokameran och börjar tanka in filmen, so far so good…! När jag då ska börja redigera så halvhänger sig programmet och med det menar jag att det går inte att trycka på PLAYknappen så att filmen rullar, så att man kan se vart man ska trimma filmklippet osv. Hmm… det är ju bra om det funkar tänker jag, då när jag ska visa de 9 projektdeltagarna… Håller på och trixar med det där, och startar om datorn osv. Helt plötsligt är det dags för lunch. Hinner dock felanmäla via webben till IT-avdelningen detta strul.

12.00 Springer iväg och köper lunch på den närliggande restaurangen och tar med den till jobbet.

12.30 Går upp till datasalen igen och det är samma problematik som innan lunch = IRRITERANDE! Jaha, hur gör jag då, funderar jag… PIM! Just det PIM (vilket betyder Praktiskt IT & mediekompetens och är en resurs på nätet: http://www.pim.skolverket.se/) ! Himla tur att det finns - vi ser helt sonika PIMfilmen där de visar hur man gör när man redigerar i Moviemaker.

13.00 - 16.00 Nio pedagoger kommer, beredda att kavla upp ärmarna och redigera lite film från förskolan som de har med sig. Jag inledningspratar om den kommande Elevfilmfestivalen där fskbarnens filmer ska delta, och går igenom diverse andra praktiska ting och vi går en runda får pedagogerna berätta vad som sker på filmfronten i deras verksamheter. Vilket är fascinerande att ta del av. Testa ånyo Moviemaker… Men nä! OK, då kör vi instruktionsfilmen från PIM. Sedan var det då dags för pedagogerna att tanka in sin medhavda film på våra stationära datorer i datasalen. Yes, det funkade! Men… sen börjar PROBLEMEN!!!!!!!!! Alla datorer utom en, dvs 8 datorer utav 9 hänger sig mer eller mindre helt och hållet när det är dags att börja göra något av de intankade filmklippen. Pedagogerna vill ta en kafferast, vilket är helt OK. Under tiden ringer jag till IT-avdelningen och felanmäler, samtidigt som jag plockar fram bärbara datorer… Hoppet är ju det sista som överger en… Jaha…. nu kan några av pedagogerna testa om det går bättre med de bärbara, tänker jag. Jag går ner och meddelar att nu kan ni tanka in i de bärbara istället, vilket några av dem gör, men näha.. inte det… det var samma lika där…! Klockan är nu runt 15, och det är lika bra att de börjar packa ihop. Här har de tagit in vikarier för att fortbilda sig och vad fick de… en himla massa strul.

Kan tala om att jag var irriterad… och stressad, men försökte behålla lugnet! Glömde ju dessutom att påminna dem om att blogga i projektbloggen! TYPISKT!

16.00 - Pratar med killen från IT-avdelningen angående min inloggning… men han fick inte till det… fortsättning följer på det också.

16.30 Just ja… pedagogerna på en av skolan där jag är ute och handleder vill ju skaffa sig en blogg. Kollar upp detta med bloggdesk och mailar min kollega som kommit igång med detta i några klasser. Sedan några mail som kommit under dagen som ska besvaras, varav en del handlar om PIM.

16.50 - Nu ger jag upp!

Ja, så kan en dag se ut i en dag på mitt jobb… Tack och lov är det inte varje dag det strular MAXIMALT!

No comments:

Post a Comment