Thursday, December 08, 2005

Reflektion och framtidstankar




Jag undrar just om vad som händer internationellt då det gäller media och IT i förskolan? Det måste jag försöka luska ut...!

För ett tag sedan så höll jag i en handledning som gällde animerad film.

Min chef med och filmade min handledning. Himla nyttigt!!! Att jag kan handleda barn vet jag ju, hemskt vore ju annars eftersom jag har jobbat med barn sedan -89, och själva animeringen gick bra - barnen var fokuserade och hade bra med tålamod. Däremot blev jag så inne i det som skedde med barnen och animeringen att jag nästan glömde bort pedagogen....! Jag tittade först själv på det chefen filmade för att reflektera omkring det - sedan såg vi det tillsammans och gjorde en gemensam reflektion. Jag brukar ofta göra skriftliga reflektioner, men detta gav det hela helt klart ytterligare en dimension.

Det tar ju tid att jobba med t ex animerad film och en fråga som jag har fått alldeles nyss är om det är nödvändigt att jobba med IT och media då det tar sådan lång tid och mest handlar om teknik - för det verkligen temana framåt? Är det utvecklande för språket osv? Enligt mig så handlar det en del om teknik till en början när man ska lära sig, men när man väl tagit klivet över tekniktröskeln så finner man mkt utvecklingsmöjligheter för verksamheten och att det synliggör och höjer temana man jobbar med. Man brukar ju tala om kameran som penna...Och dessutom ju mer säker man blir på tekniken, desto mindre tid tar det.

Jag har precis gjort en nulägesorientering av vad jag egentligen gör på mitt jobb, och skissat på ett framtisscenario med sådant som jag skulle vilja utveckla och sådant jag ser finns ett behov av. T ex att starta en baskurs ljud/bandspelare och datorn. Jag önskar också att ha mer teoretisk handledning tillsammans med pedagogerna, t ex medieanalys av olika slag t ex av filmer och bilder m.m. Det skulle också vara kul att göra en gigantiskt utställning med förskolebarns bilder. Sedan skulle jag vilja ingå i ett internationellt nätverk gällande media och IT i förskolan.

Annars längtar jag till jullovet - nog för att jag supertrivs på mitt arbete - men det ska bli riktigt skönt efter en hektisk hösttermin.

Bilden föreställer Laisälven, där vi INTE fick ens ett napp...!

No comments:

Post a Comment