Monday, February 13, 2006

Handledningsutbildning

Hej!
Var på handledningsutbildning på folkhögskolan i Kalix förra torsdagen och fredagen. Mycket bra!!! Hade två helt suveräna handledare. En del av det vi gjorde har jag gjort förr, annat var lite nytt. Vi jobbade bl a med aktivt lyssnande, handledning i form av "drömtydning". Very interesting!!!

Att handleda ngn är ingen lätt konst. Det är ju inte så att jag/vi ska gå in och ta över någons jobb utan att just handleda dem, guida dem, framåt med hjälp av egna insikter och inte av mig/oss färdigserverade lösningar. Samtidigt är ju vår handledning väldigt konkret och praktisk emellanåt, så just nu känns det som om jag inte riktigt får ihop mina nya, uppfräschade kunskaper. Men det löser sig nog! Vi ska börja att träna på denna handledningsformen inom arbetslaget först, innan vi till hösten ska jobba med ett arbetslag ute i den pedagogiska verksamheten. Vi har två träffar till med dessa handledningar, samt handledning via FC.

I veckan har vi utbildningsdag 4 för kontaktlärarna från förskolan. De ska jobba praktiskt med animerad film. Vi kör två varianter - webanimering och traditionell animering. Förmiddagen ägnas åt att chefen föreläser om barn och mediefostran bl a.

Chefen levererade mindre bra nyheter idag. Återkommer till det senare, eftersom det inte är officiella uppgifter. Den dagen, den sorgen!

Har förresten klippt mig idag. Det känns bra!

Har även bokat in en Stockholmresa med den yngre dottern och musikalbesök. Det blir trevligt. Vi ska åka iväg med Lotta och hennes dotter.

I helgen har vi varit i Nallo. Kanonväder och kanonskidåkning!!! Och så lite magsjuka....

Inte så mkt mer nytt för denna gången.

Ha det bra!

No comments:

Post a Comment