Thursday, February 02, 2006

Ärligt, härligt eller förfärligt


I onsdags var då den nationella föreläsningen "Ärligt, härligt eller förfärligt - det unga Internet" här i Piteå som vi var värdar för. Det var närmare 200 personer som deltog. En mycket givande dag och jag tror att det var en "ögonöppnardag" för många åhörare.

Det var föreläsare från bl a Medierådet, Myndigheten för skolutveckling, Lunarstorm m.m. Alla som var där fick en verktygslåda med material om hur man kan förhålla sig och arbeta med detta området. Det går även att beställa från Medierådets hemsida. Föreläsare som Stig-Roland Rask, Åsa Kronkvist, Lunarstorms infochef m.m. var där. Vi hade också en ungdomspanel som deltog i diskussionerna och som modererade eftermiddagens olika seminarier. De var kanonbra och fick mkt beröm efteråt att de var den bästa ungdomspanelen hittills - kul! Vi som arrangörer fick också bra kritik för att allt var så välordnat.

Idag har vi haft studiebesök från Malmö. En kvinna som jobbar som IT/mediepedagogresurs i Malmö som var med på föreläsningen igår och var nyfiken på vår verksamhet. Ytterligare en person till mitt personliga mediepedagogiska nätverk!!!

Annars har jag känt mig lite risig i veckan, som om en förkylning ska bryta ut, men den gör aldrig det. Skönt med fredag i morgon!

Har ägnat tiden efter jobbet med att laga mat, städa och förhöra läxor. Kan tycka att en äldsta har läst på nog så lite till kemiprovet i morgon, även till franska läxan... hm! Ganska trist tid hemma med andra ord. Mange är på hockey, har kundträff där - han ränner runt som vanligt mer eller mindre. Ganska slitigt mellan varven - "men jag gör ju det för vår skull, så att vi ska få in pengar så att vi kan göra det vi vill..." Ja, ja... säger jag då ibland med en viss tvekan...!

Nu ska jag bädda ner den yngsta som, som vanligt, vill att vi ska mysa en stund. Vad har bilden med denna text att göra? Ja, det är en stor del av min andra sida/mitt andra liv som får alldeles för lite utrymme.

No comments:

Post a Comment