Sunday, December 23, 2007

Julmys

Undra just vilka jultraditioner, om några, våra döttrar kommer att ta med sig hemifrån när de själva har famlj?

Ikväll har vi spelat spel och ätit julgodisar, slagit in de sista julklapparna, gjort några julrim, öppnat några paket för kvällens mys, vilka innehöll ansiktsmasker som vi har gjort, badbomber till badet (sippade på en GOD white russian i badet - inte nu barnen, men jag och M:et och kände mig lugn och harmonisk)och så nya myspyjamasar till hela familjen.

En annan tradition som vi har, men som är tidigare under decembermånad är det obligatoriska pepparkaksbaket som vi gjort varje år sedan C:et var ett år.

På julaftonen går alkohol bort.

Ytterligare en till tradition, som jag har med mig hemifrån är att inte äta julmat på juldagen. Hemmavid åt vi ofta lax i ugn och ris a´la malta till efterrätt. För oss varierar maten något, dock ej julmat. På juldagen kommer några vänner hit och vi ska bjuda på toscansk pasta med räkor, saffran och mascarponeost. Vi inleder med lite champagne och choklad crostini med flingsalt och så avslutar vi med en varm choklad pinjekaka med vanlijglass och rosmarin och en irish coffee till det.

Vad har du för traditioner till jul?

2 comments:

  1. Hej - jag har varit här och läst. Ville att du skulle veta det. Trevligt har jag haft det. Allt gott och njut av det nya året. Anne-Marie Körling

    vill du läsa hos mig är min blogg
    www.annemariekorling.blogg.se

    ReplyDelete
  2. Hej! Jag har en mer yrkesrelaterad blogg här:

    www.pedagogbloggar.se och min blogg heter Media och IT i förskolan.

    Tack för besöket :-)! Jag är rätt ofta hos dig och läser!!

    ReplyDelete