Tuesday, January 22, 2008

Bastuceremoni

Tack Lena för att du har delat med dig av bastuceremonin. Nu delar jag med mig i min tur. Goda tips och idéer är till för att delas tycker jag!!

Vad behövs?
Ett stycke bastu
Eteriska oljor - bergamott, pepparmyntsolja, eukalyptus, kanel eller ingefära.
Apelsin och citronklyftor
Is
Cashewnötter, salta pinnar el dylikt.
Grovsalt
Acaciahonung eller bastuhonung som finns att köpa på t ex hälsokostbutiker.

Så här gör man:
Fyra sittningar i ca 10 min i ca 85-90 grader, mellan sittningarna går man ut o duschar kallt.
För varje gång man går in i bastun får man en ny doft o smakupplevelse.
Droppa essenserna i bastuvattnet, droppa ej oljan direkt på aggregatet.
Med en handduk snärtar man till i den heta luften, så dofterna framträder mer.

Första sittningen - syrlighet
Använd bergamottolja, servera aplesin o citronklyfor

Andra sittningen- Kyla
Pepparmyntsolja. Blanda peppermyntsolja i vattnet o fyll på med massor av isbitar, isen läggs direkt på aggregatet, resten av isen kan gästerna ta i händerna och gnugga mot kroppen

Tredje sittningen- sälta
eukalyptusolja och servera cashewnötter , slata pinnar el dyl
Gnid in kroppen med grovsalt, blir som en peeling

Fjärde sittningen- sötma
essens av kanel, ingefära (Lena föreslår ylang ylang)
gnid in kroppen med akaciahonung. (klibbar inte)
Servera cider till

En njutning för kropp och själ!

No comments:

Post a Comment