Friday, January 18, 2008

Bokcirkeln

Det är rätt intressant vad man kan ändra uppfattning om en bok, när man får tillfälle att diskutera den tillsammans med andra. Igår diskuterade vi Doris Lessings bok "Martha", som jag förövrigt inte har läst klart ännu. Det har varit en bok som inte lockat och pockat det minsta när den legat där på sängbordet... Vissa böcker kan man ju inte släppa alls. Boken har varit rätt seg, har ofantligt långa meningar mellan varven, långa kapitel och inget vidare driv över huvud taget. Men då igår, när jag hörde de andra prata om boken, fick jag nya tankar och infallsvinklar, så nu vill jag läsa boken klart. Häftigt hur man gång på gång i möten med andra utvecklas och får nya tankar :-)!

Nästa bok som vi ska läsa heter Försoning av Ian McEvan - en bok som för övrigt snart rullar på bioduken, som fått mycket bra kritik, en film som jag ska se.

En annan film som jag vill se, men som jag ej vet om den kommer till vår bio är: Fjärilen i glaskupan. Läs recension på DN.

Böcker som vi b la talade om igår var:

Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda olsson

En kaosmammas bekännelser av Fiona Neill

Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl

Flyga drake av Khaled Hosseini har också varit uppe på tapeten och pratats om. Nu har jag lite att välja på inför Floridaresan. Stig Larssons böcker ska visst också vara bra, så att man nästan blir osocial när man väl börjar läsa.

2 comments:

  1. Anonymous11:32 AM

    Hej Ulla, du måste ta med dig "tusen strålande solar". Jag har läst den i JÖrn i helgen och jag kan säga att jag grät floder...den berör och är vacker. Läs den men helst i ensamhet...det droppade hela tiden...kram A.

    ReplyDelete
  2. Jag är jättesugen på att läsa den... så den ligger nära till hands. Det blir en del timmar på planet...så det gäller att ha ngt att göra och att läsa passar perfekt.

    ReplyDelete