Tuesday, January 22, 2008

Döden

Har idag varit både fyiskt på plats och i minnenas allé på samma gång, när jag var i kapellet min mamma begravdes i 1986. Den här gången var det också begravning av en människa som levt ett långt liv - 92 år. Tänk så mycket som hinner hända i världen under 92 år och hur mycket man själv som människa hinner uppleva.

Nu är hon död och begraven - gammelfarmor till våra barn. Jag tänker mig att hon har startat nästa spännande resa...

Vad är egentligen döden? Finns det någon död överhuvudtaget? Kan man dö så länge man finns levande i minnena hos andra? Vad händer när man dör, förutom nu att alla kroppsfunktioner upphör att fungera. Det sägs ju att kroppsvikten minskar med runt 20gram vid dödsögonblicket. Vad är dessa 20 gram och var tar de vägen? En del påstår att det då t ex skulle vara luften i lungorna som man andas ut i sitt sista andetag, men det är tydligen bevisat att så inte är fallet. Vad jag förstår har man försökt få en vetenskaplig förklaring på detta, men inte riktigt lyckats ännu. Andra pratar om att det är själen som lämnar kroppen.

Jag är inte rädd för döden, men däremot vill jag ju inte lämna mina nära och kära i förtid. Tills jag 87 år vill jag i allfall att de ska få "dras" med mig!

No comments:

Post a Comment