Tuesday, March 11, 2008

Konsten att säga JA och NEJ!

Hur ofta säger vi inte JA åt alla andra i vår omgivning och NEJ åt oss själva? Vad händer om vi börjar prioritera oss själva mer och säga JA till oss själva och NEJ till andra? Hur reagear omgivningen från att ha varit van att man säger JA till det mesta och helt plöstsligt säger NEJ och markerar att Nej, det här vill inte jag, ställer jag inte upp på osv. Får vi höra att vi har blivit så förändrade? Förmodligen! Men jag tycker att det är viktigt att säga JA till sig själv, och inte alltid sätta sig själv i sista rummet. Är det typiskt kvinnligt att prioritera sig själv i sista hand - jag är benägen att tro det. Så kom igen nu tjejer/kvinnor säg JA åt er själva och lär er säga NEJ åt andra, inte jämt kanske men när det känns NEJ. Jag har flera gånger sagt JA, okey då, men hela kroppen har skrikigt NEEEJ!! Vi ska vara snälla mot oss själva och ta hand om oss! SÅ DET SÅ :-)! Och om du då får höra att du har förändrats - se det POSITIVT!

2 comments:

  1. Anonymous6:22 AM

    Bravo Ulla....jag håller med dig till 100% !
    Jag är ett typiskt exempel på en kvinna som inte kunde säga Nej. Jag har jobbat på det i flera års tid nu...men det är bland det svåraste jag gjort. Att sätta gränser och att lyssna på sitt inre och kunna säga NEJ! När jag var gravid fick jag hjälp av fantastiska hormoner...då svarade jag alltid med ett NEJ inte nu...när jag har tid ska jag ta itu med det.
    Det var så häftigt! Hormonerna skyddade mig och lilla 'dotra'. VI behövde energin först. Så visst går det...det gäller bara att fortsätta prioritera sig själv...och inte glömma bort det i all vardaglig stress. Kram, Carina

    ReplyDelete
  2. Så sant! Livet snurrar på i en himla fart mellan varven, så det gäller att lyssna inåt, våga säga nej och prioritera sig själv. Mår jag bra, mår oftast min omgivning bra också! Jag längar efter att träffa Dig :-)! Du lär väl ha kommit hem till Södergatan igår...! Vi ses nog snart!!!

    ReplyDelete