Wednesday, May 14, 2008

Hjälpare...

Tror ni på sk. hjälpare - alltså personer (kan vara kända och okända) som dyker upp i precis rätt situation med en hjäpande hand?

Idag har jag mött en hjälpare. Var i farten å yrkets vägnar, skulle bl a sätta upp utställningsaffischer för förskoleprojektets räkning. Åkte in till Stadsbiblioteket för att sätta upp 2 affischer på den allmänna anslagtavlan som är i entrén innan biblioteksingången. Jag står där och tittar på anslagstavlan och ser två ställen högst upp att sätta upp dessa affischer på, men konstaterar att jag är alldeles för kort. Funderar på om jag ska gå in på biblioteket för att få låna en stol, då kommer det en tjej i 20-års åldern utifrån gatan och kommer fram till mig och frågar om jag ska sätta upp affischer. Ja, svarar jag, men jag når inte riktigt och skulle precis säga att jag hade tänkt hämta en stol från bibblan, men hinner inte säga det. Då säger tjejen, jag kan hjälpa dig. Hon hoppar upp på ledstången som är nedanför anslagstavlan, och ber mig hålla en hand bakom hennes rygg så att hon inte ska ramla ner, vilket jag förstås gör. Och så sätter hon upp affischerna och under tiden tackar jag för den oväntade hjälpen. Sedan hoppar hon ner på golvet och säger: Det var dagens akrobatiska övningar - hej då! Och så går hon ut igen....

Där står jag kvar och funderar... glömde hon att hon skulle på bibblan, såg hon utifrån gatan att jag såg fundersam ut - men det är ändå en bit in från ytterdörren och därför kom in och erbjöd sina tjänster? Har hon nyligen sett filmen Pay it forward eller vad den nu heter, som går ut på att göra goda gärningar för andra medmänniskor? Ja, det lär jag ju inte få ngt svar på, men tacksam är jag över denna tjejs handling!!

No comments:

Post a Comment