Thursday, August 16, 2007

Bokcirkel

Har varit i Norrfjärden (eller Kopparnäs är nog kanske mer korrekt) på bokcirkel. Det är jättekul och givande att vara med i den! Vi läser kvinnliga författare ocn nu i sommar har vi läst två böcker som vi diskuterade:

Fyrväktaren av Jeanette Winterston och Brustna hjärtans café av Lolly Winston.

Två helt olika böcker, den senare mer lättsam och en bok som inte lämnar direkt några djupa spår. Den första boken mer komplicerad och med ett otroligt vackert och poetiskt språk. Det är klassikervarning på den boken förmodligen. Men en bok som tåls att läsa flera gånger för att se nya nyanser och innebörder.

Några citat från boken Fyrväktaren:

"Jag kom in i livet på snedden och så har jag levt ändå sedan dess."

"Hon var som en ljusskiva i honom som snurrade honom i ljus. Hon var rund, formad av ljus, sprungen ur vårdagjämningen. Hon var årstid och rörelse, men han hade aldrig sett henne kall. På vintern sjönk hennes eld under ytan och värmde hennes inre magninfika salar som i legenden om kungen som höll solen i sin härd."

"Jag var tvungen att vrida ur sinnet för att kunna tänka klart. Jag var en morgondimma av förvirring."


Till nästa gång ska vi läsa:

Vår förlorade heder - Calixthe Beyala och till nästnästa gång förmodligen denna boken: Den trettonde historien - Diane Setterfield.

Har någon några boktips? Tar emot dem mer än gärna och just nu då med fokus på kvinnliga författare. Vi väljer ut tre passager/citat per person och bok som vi tar upp till diskussion, pratar om boken rent generellt, och om boken har något budskap osv.

Det här har jag längtat efter i många år. Har försökt få M:et att vi ska läsa samma bok, eller högläsa för varandra och så diskutera sedan, men han är inte intresserad. Han läser böcker mellan varven, mest då deckare. Våra döttrar köper jag alltid böcker till vid lov, då brukar vi alla kvinnor i huset ha någon bok på g... Jag har oftast flera på gång samtidigt, t ex en roman, en fackbok av ngt slag och en personligutvecklingsbok.

Nu ska jag läsa!

3 comments:

  1. Anonymous1:50 PM

    Jag läser och lyssnar till böcker mycket men det är inte ofta jag finner riktigt superförfattare. Saknar ofta djup i vissa böcker. Stieg Larssons sista utgivna bok håller jag just nu på med men det går trögt. Jag är sååå besviken. Hans tidigare har jag slukat men inte denna. Vet inte varför. Karin Alvtegen är en av mina favoriter just för att hon är så psykologisk och konstig...;)

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:51 PM

    Träffade den mindre dottern igår. Hon är sååå underbart fin. Jag gillar henne så mycket....kram A.

    ReplyDelete
  3. Jo, hon är fin. Jag läser inte deckare så ofta, men är sugen på Camilla Läckberg....

    ReplyDelete