Wednesday, November 21, 2007

Att bli gammal

Att bli gammal är nog ingen lätt resa beroende på i vilket skick man är...
Tänk er att ha haft en stor familj, ett hyfsat stort gäng med vänner, ha arbetskamrater, att i grunden vara en social person och van att ha en livskamrat, så en dag måste man mer eller mindre mot sin vilja flytta på ålderdomshem och helt plötsligt bo själv. Man kanske inte riktigt förstår varför man har hamnat där och känner sig väldigt väldigt ensammen och att det är mycket långtråkigt, samtidigt som man inte är riktigt i skick för att ta sig för något.... och det enda man vill är att få fara hem till ett ombonat hem med lite mer liv och rörelse och sällskap. Visst det finns människor att umgås med även på hemmen, men statusen varken rent mentalt och/eller fysiskt inte är den bästa. Jag har full förståelse för att många äldre kan bli deprimerade... kanske kommer heller inte alla ihåg att de har haft besök för att inte tala om hur många gamla som ytterst sällan har besök och får nästan aldrig känna ngn fysiskt beröring. Jag brukar massera min gamla pappa lite lätt när jag är där.

4 comments:

  1. Anonymous12:22 PM

    This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:07 AM

    Nä, det är nog inte lätt och omställningen kan vara svår för vissa.Känslan av ensamhet ( trots mycke besök)måste vara tungt att bära.

    Jag hade förra året en dyster disskussion med gamlingarna på seniorcentret om åldrandet. Och enligt dem fanns det inget positivt med att bli äldre. Men.....försökte jag , blir man inte klokare med åren ?. Nja, sa en snart 90-årig man, kanske om man jämställer livserfarenhet med klokhet. Men sa en annan herre, man blir ju glömsk med åren också och glömmer bort vilka erfarenheter man har. Så man blir egentligen bara dummare fyllde en tredje i.

    Inte så muntert med andra ord.

    Dagen därpå var jag hemma hos en 93-årig dag som sa att det var inte roligt att bli äldre för då kommer ju alla krämpor. När började du få dina krämpor frågade jag........efter jag fyllde nittio år, svarade damen *L*

    Syster K

    ReplyDelete
  3. Ja, ålderdomen kan nog te sig helt olika ut beroende på vilket skick man är i. I dag var jag i en förskoleklass och pedagogen där är över 60 år och hon väntade på att hennes mamma och pappa skulle komma körandes ner från Arvidsjaur. Pappan är 89 år och mamman 83... De är visst hur pigga som helst.

    ReplyDelete