Tuesday, November 06, 2007

BUN

Är Piteå kommun - Barn och utbildning - rädda som sin kompetenta personal? Skulle de ens bry sig om kompetent personal försvann ut ur systemet överhuvudtaget? Är allt en fråga om ekonomi och ambitionssänkningar? På vilka villkor är skolchefen anställd? Hur mkt mörkas det och tas beslut i det fördolda innan beslut egentligen ska vara fattade?

Unga nyexade pedagoger har inte en chans att komma in i systemet, hur ska det gå när de väljer andra vägar i yrkeslivet och många lärare börjar gå i pension? Ungt, nytt blod förnyar ju och kan tillföra en hel del och komplettera de lärare som jobbat länge. Liksom de unga kan få de äldres värdefulla yrkeserfarenheter.

Jag blir så %&!"&%¤!!!!!! arg när jag tänker på hur min chef blir bemött och behandlad. Hur länge orkar hon köra racet i en verksamhet som ständigt blir ifrågasatt? När tar hon klivet ut och stiger in fullständigt i forskarvärlden? Jag måste säga att jag förstår hennes beslut till fullo, om hon skulle fatta det. Det vore tråkigt men fullt förståeligt. Är vår flyttning bara en rökridå, en tillfällig lösning tills de har dragit ner på pedagogpersonalen på mitt jobb? Bör vi se oss om och skaffa oss en bakdörr, ha ngt i beredskap utifall att...?? Vilken blir min bakdörr i sådana fall? Jag jobbar ju gärna med barn, men det vettetusan om jag vill vara anställd av BUN i sådana fall.... Och i dagens PT, kan man ju läsa om att nu är det stopp med friskolor i Piteå kommun. NOg är det ju märkligt om friskolorna har samma pengar som kommunala skolor, men friskolorna kan göra mer för sina pengar, och i de kommunala finns det inga pengar. Vart tar de pengarna vägen? Administrativa kostnader...?? De får tydligen kosta hur mkt som helst...

No comments:

Post a Comment