Saturday, November 22, 2008

Det undermedvetna

Många som ser sig själv i spegeln tänker säkerligen nedlåtande tankar som sig själv, som t e x så ful, tjock, gropiga lår osv. När jag ser mina tonårsdöttrar framför spegeln så kan jag ibland se att de ser missnöjda ut över håret, hyn osv.

Tänk så många elaka tankar man tänker som sig själv!

Tänk om man skulle säga så åt någon annan person - Tjena tjockis, vilket fult hår och gropiga lår du har, bred bak dessutom osv. Då skulle man inte uppfattas som speciellt schysst... men det är helt OK att säga det åt sig själv och ta in det i det undermedvetna. För det är precis det vi gör... som en dålig affirmation som klistras fast i vårt undermedvetna.

Välj istället att "ljuga" för dig själv, att du är vacker, duger som du är, är helt OK, är trygg, är säker (för det är du!) osv så blir det till slut en sanning för det undermedvetna!

4 comments:

  1. Så sant som du skriver. På det sättet är det skönt att bli medelålders(vad hemskt det låter). Nu för tiden bryr jag mig inte vad andra tycker och ser på mig själv på ett positivare sätt trots övervikt, gropiga lår och gråa hårstrån. Tänk om man kunde tänka så positivt när man var yngre, men när man såg fräch och ung ut så var man missnöjd med sitt ytseende! Helena

    ReplyDelete
  2. Ja, jag känner också att jag duger mer nu än förr då jag var yngre, trots mer "skavanker" idag. Det är helt enkelt inte lika viktigt, om än jag nu inte helt vill förfalla.

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:28 AM

    Ja, visst är människan märklig!! Positiva affirmationen funkar, men då ska man inte göra som jag gör.. när jag börjar må bättre då slutar jag affirmera!! Då tar det bara tre dagar eller nå´t innan de negativa tankarna kommer krypande tillbaka!! Ska det vara så jäkla svårt??!! :o)

    ReplyDelete
  4. Jag håller med - när man mår bra, så då glömmer man affirmationerna...! TYPISKT!!!

    ReplyDelete