Friday, November 14, 2008

Solidaritet

Om man slår upp ordet solidaritet så har det ungefär följande betydelse:

Solidaritet innebär för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa.

Finns solidariteten kvar i vårt samhälle? Dessvärre verkar den vara på väg bort... I dagens samhälle ska vi armbåga oss fram och individen och indiviualitet i fokus - jag, jag och åter jag... Det blir ett hårdare och kallare samhälle med individperspektivet... huvudsaken jag får som jag vill, eller att mitt barn får som jag/hon/han/vi vill. Mitt barn har inte gjort något... osv osv. Individuellt pedistalperspektiv lutar det mot mer och mer... och det gillar inte riktigt jag...

Vi ska ställa upp för varandra och värna om varandra!

Jag minns när jag var liten, så var det en tjej i min klass som kom från, vad jag har förstått senare i livet, lite svårare hemförhållande och de hade det rätt knapert ställt. Denna flicka hade inte de senaste kläderna och var rätt hårt ansatt av de som var lite coolare i klassen. Det kunde vara nyanser av utanförskap och grövre saker som att hon blev knuffad i ett element med huvudet före osv. Jag blev jättearg och tog denna tjej i försvar många gånger och kunde inte förstå hur en del av mina klasskamrater kunde agera som de gjorde. Och sådant har jag fortfarande väldigt svårt för...

Då det gäller nyanser av utanförskap tror jag att tjejer är rätt "duktiga" på det här. Det kan handla om blickar, ngt förstrött ord osv. och för den som drabbas (oftast utan att vuxenvärlden ser det) är det inte roligt. Det är inte roligt att ha känslan av andra eller tredjehandsvalet. Ena dottern sa för någon dag sedan: En del tror att de är mer värda än andra - varför är det så? Ja, varför är det så? Tänk om vi istället kunde ta tillvara på varandra?!!!

Men över till det övergripande samhällsperspektivet. Hur kommer världen att se ut om vi behåller individ perspektivet? Det kan oroa mig... Nej, fram för solidaritet och demokrati! Vi utvecklas och lär i samspel med andra!!! SÅ DET SÅ!!

No comments:

Post a Comment