Wednesday, January 11, 2006

Givande planeringsdagar


Tre intensiva, intressanta, tänkvärda och inspirerande dagar i Ö-vik tillsammans med ViTALEN från Sandviken. Fullmatad med tankar och idéer! En del nya programvaror jag vill att vi ska köpa in och testa av, t ex. VPX som är ett fullscreen videokonferensprogram. Skulle ju vara kanon om förskolor vill ha ett utbyte med andra förskolor. Barnen kan kommunicera med andra barn, pedagogerna kan utbyta idéer osv. Man kan tydligen testa det gratis i en månad, så här ska det testas!

Sedan ett program som gör att man får ett ljudande tangentbord - jätteintressant. Som jag tänker så vore det givande för de barn som har börjat visa intresse för bokstäver. Dessutom var det billigt - 600 kr för 5 licenser. Det följde också med typsnitt som heter Skolrak där a:na och g:na ser ut som de ska.

Tragertonmetoden - att skriva sig till läsning - det ska jag läsa mer om. Vilken intressant metod att få barnen att lära sig skriva och läsa, på ett lätt och smidigt sätt.

Det har varit en kreativ atmosfär tillsammans med trevliga människor som pratar samma språk. Vi ska ha ett fortsatt samarbete med ViTALEN, dels via FC och även mer fysiska träffar. Skulle vara kul att se hur de har det i Sandviken. Jag ska ta kontakt med en kvinna som tyvärr inte kunde delta pga av att hennes son var allvarligt skadad efter en skoterolycka, som har rätt bra koll då det gäller förskolan och IT och media.

Jaha det var nog allt för idag. Förresten det var skönt att komma hem!! Och en sak til - spana in vilken cool stol jag fotade i en inredningsaffär i Ö-vik. Två sådana vill jag ha. Vi ska ju köpa två nya fåtöljer och tro det eller ej - de var sköna att sitta i - men rätt dyra... förstås!

No comments:

Post a Comment