Friday, January 13, 2006

När testosteronet försvinner...



Måste bara dela med mig med ett rätt roligt citat som kom från en manlig IT-resurs när vi var i Ö-vik. Det hela började med att vi slutet av dag 2 skulle ge en allmän reflektion om hur dessa dagar hade varit och en kollega till mig säger, att ja, nu har jag nog blivit gammal då jag säger att jag tycker att det har varit trevligt. Han får sedan respons på detta med att vara gammal med följande mening:

"När testosteronet försvinner, kommer talgbollarna fram...!" och då har man blivit gammal, menade han på. Alltså när man finner nöje i att sätta ut talgbollar till fåglarna och sitta och se på när de äter. Det lät så himla roligt när han sa det.

Vi jobbade med att göra minutfilm i Ö-vik en som inledning på dag 2. Ett koncept som är rätt bra, helt enkelt att börja göra och ha kul under tiden, samtidigt som det ju är en lagövning.

Så här la vi upp det:

Informerar om att inom en timme ska vi ha en färdig film på en minut totalt.
För att få fram vad filmen ska handla om så var alla skriva var sin mening om precis vad som helst. Alla lappar samlas ihop.
Vi formar lag, som ska vara könsjämlikt och Sandviken/Piteåjämlikt.
Vi namnger vårt lag.
Kristina berättar kort om filmberättarprocessen; ha koll på bildstorlekarna, ha en översiktsbild först. Tänk på perspektiven!
Det dras en mening, och den meningen ska alla lag göra film på.
Efter exakt en timme är det deadline.
Vi ser filmerna tillsammans och ser vilken genre det är, bildsnitt osv. hela tiden med glimten i ögat.

Himla kul och prestigelöst!

För övrigt så anser jag att jobba med media och IT handlar om elevdemokrati. Att ge eleverna en röst utåt. Det handlar bl a om yttrandefrihet och tryckfrihet. Släpp fram elevernas berättelser!

No comments:

Post a Comment