Tuesday, September 04, 2007

Spökskrift

kldjslsajflsia4rueknvlsakrdjvdcjkm.

Det där inlägget förstod nog ingen, men det är det som kallas spökskrift. Det är så man böjrar skriva när man skriver sig till läsning med hjälp av datorn. Barnen skriver med båda händerna på tangentbordet, bokstäver lite huller om buller och pratar samtidigt högt medan de skriver. Sedan översätter en pedagog spökskriften till svenska - alltså det faktiska innehållet i texten. De arbetar två och två och är varandras hjälpare. Tack vare spökskriften blir det mer jämställt - alla barn kan få till långa berättelser med ett flödigt innehåll. Sedan skrivs texterna ut och man kan gå på bokstavsjakt i texterna, på ordjakt osv. osv. Det ritas alltid bilder till. Pennan används alltså inte till att forma bokstäver - det gör man med hjälp av datorn. Mer om detta senare.

Över till ngt jag brukade blogga om förr:

Bra med mig idag?
Att jag prioriterade mig själv och for och vibrotränade

Tacksam över?
Att pappa var med på brölloppet!

Hjälp med?
Jag behöver hjälp med hur jag ska träna för att bli bättre i ryggslutet.

2 comments:

  1. Anonymous4:28 AM

    Hejsan... jag har länkat till dig från min blogg... hoppas vi kan träffas nästa gång jag är i Piteå...
    Anne-Marie

    ReplyDelete
  2. Tack för länkningen! Ja, det vore kul! Nya möten är berikande :-)!

    ReplyDelete