Tuesday, October 30, 2007

PIMkaos

Höstlovstider för alla skolelever, men inte för pedagogerna. Här bland Piteås pedagoger Pimmas det för fullt... och inte bara i Piteå tydligen... 100 kommuner i Sverige är i gång med PIM just nu. PIM är en satsning från regeringen som Myndigheten för skolutveckling har inscensatt. PIM står för Praktiskt IT/medie kompetens.

Ja, i allafall hade vi en examinationsdag igår för PIM som två av mina kollegor höll i och jag skulle ge feedback till dem som lämnat in sina uppgifter i mina grupper. Inte gick det bra inte... Förmodligen var det ju fler kommuner än Piteå som just denna vecka jobbar med PIM... så pga överbelastning lades PIMbevissidan ner - alltså själva examinationsmiljön.... Jag är faktiskt ngt förvånad att Myndigheten för Skolutveckling inte kunde ha förutspått detta.... Körigt blev det, inte minst för en av mina kollegor som inte hade laddat ner deras ex.upg. 3...precis den uppgiften som skulle redovisas.

Idag funkar det dock något bättre tack och lov... och snart har jag fått in alla examinationsuppgifter 3.

2 comments:

  1. Men vad går detta PIM ut på? Låter väldigt 90-tal tycker jag - är det det?

    /Martin

    http://svensklararen.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Hej!

    Kul att du har hittat hit!

    PIM är en satsning initierat från regeringshåll. Myndigheten för skolutveckling fick i uppdrag att ta fram PIM - praktisk IT och mediekompetens för att höja medie- och IT-nivån bland landets pedagoger. Just nu är det 100 kommuner som är i gång med PIM.

    Den allmänna pimsidan är kanon som ett sorts uppslagsverk med instruktionsfilmer och dylikt.

    Examinationsmiljön som man kommer åt när kommunen bestämt sig för att satsa, kan bli rätt tokig tycker jag om man bara kör rakt av. Typ diagnostiska prov i form av filmer där man ska svara på frågor och sedan kommer provet - en examinationsuppgift på varje nivå, som ska lämnas in för bedömning av en examinator. Man kan alltså vara en ensam isolerad ö och ta sig igenom pim på egen hand. Men är man då nybörjare så kan det ju vara tufft. I Piteå uppmuntrar vi till att samarbeta - göra uppgifterna tillsammans. Vi lär ju i möten med andra! Alla pedagoger i Pite ska pimmas till nivå 3. Det finns 5 nivåer.

    ReplyDelete