Tuesday, October 23, 2007

Vad är det som driver elakhet?

Vad är det egentligen som driver människor att bil elaka mot sina medmänniskor? Avundsjuka, dålig självkänsla, tunga perioder i deras liv eller vad???¨

Elak är ett negativt laddat adjektiv och det är inte kul att bli utsatt för elakheter. För mig tar det mycket energi och tankekraft när jag blir utsatt för elakhet och speciellt då det inte har någon grund och jag verkligen inte förstår varför överhuvudtaget. Tack och lov är det dock mycket sällan jag blir utsatt. Och ju äldre jag blir så desto mer kan jag markera och säga ifrån och det är himla skönt. Livet går vidare och jag klarar mig så bra utan personer som är elaka.

Jag tycker oftast att det säger mer om den som är elak än den som blir utsatt.

Är du elak - kan du be om förlåtelse? Ibland går man ju för långt i det man säger och gör (så även jag), men är det något jag kan så är det att be om ursäkt/förlåtelse om jag har gjort något galet. Det har jag lärt mig av min pappa. Min fina, gamla, skruttiga pappa som jag tror bara får uppleva en jul till. Det gäller att ta vara på den tiden som är kvar och få den så positiv som möjligt.

No comments:

Post a Comment