Monday, April 02, 2007

Glitter och glamour

Hej!

I lördags var vi på Glitter och glamourfest och det var en mkt trevlig tillställning. Dock kände jag mig inte så glittrig och glamourös i söndags.... Himla tur att det inte händer allt för ofta, alltså att intaget är nog så häftigt. Inte för att jag mådde dåligt, men man känner sig ju så sliten. Tänk att förr var det inga problem att vara på fest onsdag, fredag, lördag, onsdag, fredag, lördag osv.

Idag har vi haft kollegiesamtal med de grupper jag handleder. Jag tycker att denna formen på samtal är mkt givade och utvecklande. Jag skulle önska att tid och utrymme för detta skulle ges mer i skolan, så att de kunde ha denna formen på samtal kontinuerligt i skolvardagen. Men det krävs att ngn har huvudansvaret att hålla på själva formen för samtalet. Vi arbetar mer eller mindre efter något som kallas "Drömtydningsmodellen", vilket i sig kan låta flummigt. Man kan alltså använda den har typen av modell även för att tolka drömmar. Typ en person berättar sin dröm (eller vision), får förtydligande frågor av de andra i gruppen. Personen drar sig ur ringen och de andra reflekterar och tolkar drömmen. Sedan kommer den som berättat fram sin dröm tillbaka och får sammanfatta det hela. Men vi använder alltså denna modell omkring pedagogiska spörsmål.

För övrigt så har pappa nu fått ett boende på Källbo. Hoppas att det blir bra för honom där!

Bra med mig idag?
Att jag gjorde en rätt bra presentation av en bok som jag har läst inför mina kollegor. Fick igång en intressant dialog!

Vad är jag tacksam över?
Min guldsambo!

Vad behöver jag hjälp med?
Att sätta stopp över saker som jag blir engagerad i så att de inte går över styr... alltså uppslukar mig.

3 comments:

  1. Anonymous10:05 AM

    Synd att jag missade festen, jag gillar att glittra men brukar bli extremdålig även vid ganska måttligt intag.

    Jaha...drömtydning...jo skulle det provas så skulle det bli en hel del att prata om. Jag har drömmar som är helt galet galna.

    ReplyDelete
  2. Förut skrev jag drömdagbok. Just när jag läste det fattade jag nada... men efter ngn vecka kunde jag se ett mönster och tolka in saker i det hela.

    Jag har för övrigt nyss drömt att jag började om att jobba i förskolan. Herregud så körigt det var, det var hur många barn som helst på flera våningar och ingen hade riktigt koll, så jag blev tokstressad!!! Rektorn var en karl i kvinnokläder med ett mkt slappt handslag. Ja, du hur ska man tolka det??

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:28 AM

    Tycker det låter som om du beskriver strategigruppsmöte med höghönsen i manlig skepnad.

    ReplyDelete